Total Pageviews

Wednesday, December 5, 2012

Alergic MSG

Sebut ja MSG, mesti hampa dOk pikiaQ pasai ajinamOtO, kan..? betOi dak..? PrOses dia ni macam kicap, cuka and dadih iaitu melalui prOses penapaian. Kat gerai2, restaurant banyaklah guna benda ni tambah2 tOke yang buat snack. Walaupun belum ada kajian yang mengatakan MSG ni memberi alah kepada si pengguna tapi kesannya jelas kat aku sebab setiap kali aku makan makanan yang ada kandungan MSG yang tinggi, sederhana atau sedikit, rambut aku akan gugOq. 


Aku ni ada alergic kat MSG ataupun lebih dikenali ajinamOtO Oleh Orang kita. Bukan semua Orang yang alergic maybe dalam 10 Orang, aku ja yang alergic. Teruk kOt..! Kesan dia kat rambut aku, gugOq macam daun kering kena tiup angin tOrnadO gitu. Mana nak cari makan fOod withOut MSG kat luaq sana, hampa habaQ mai. Tak dak, kan. Susah2 sangat masak sendirilah..! mesti hampa bermOnOlOgue macam tu, kan, sampai hati tau..!



Peraduan Mengira & Menang..!!!
meh kita kira ada berapa helai rambut kat dalam gambaQ ni..
hehehe..

Keguguran yang melampau ni terjadi kat aku kalau aku makan fast fOod, makanan kat gerai and snack. Kalau makan snack tu memang ketara gilalah nak habaQ kat hampa sebab kandungan benda tu memang tinggi melangit sampaikan menjilat jari Ooo. Gugoq dia bukan main lagi, penuh tOng sampah yang cOmei kOt hyperbOle sikit hahaha.. Kalau bangun tidOq ja, jangan habaQlah, penuh kat bantai, tu tak shampoO rambut and sikat rambut lagi. Keadaan ni akan berlanjutan, makan masa untuk jadi neutral balik, habis kurang pun seminggulah nak bagi Ok balik.



GambaQ Hiasan sahaja#
sambil study sambil ngunyah dan sambillah gugOq rambut aku..!




Baca kandungan nutrien dulu..
tengOk tu punyalah banyak..!


So, aku kena minum ayaQ banyak2 untuk singkirkannya samapailah kesan dia dah tak berapa nak nampak. Nasib baeklah baby hair aku banyak kalau tak, alamatnya bOtaklah aku hehehe..

tiap2 hari aku minum 3 kettles ayaQ sebabnya rice cOoker aku rOsak sO terpaksalah beli makanan kat gerai untuk buat alas perut, kesian, kan..?